Herstellen van depressie

Op weg naar herstel

Wanneer je in een depressie zit, is het soms moeilijk om het licht aan het einde van de tunnel te zien, om je somber gevoel te zien als iets tijdelijks. Het is belangrijk om weten dat de meeste mensen herstellen van een depressie.

De helft van alle mensen met een depressie is hersteld na een drietal maanden, al dan niet met professionele hulp. Duurt de depressieve periode erg lang of word je sterk beperkt in het aanhouden van je normale dagelijkse bezigheden, roep dan zeker hulp in. Contact opnemen met je huisarts is een goede eerste stap.

Wat is er dan nodig om van die negatieve spiraal terug in een positieve spiraal te komen? Het herstel van een depressie kan heel verschillend zijn van persoon tot persoon. Er zijn immers veel verschillende factoren die kunnen meespelen als oorzaken van een depressie.

Het is belangrijk om te vermelden dat er niet één juiste behandeling of 'wondertherapie' bestaat. Soms is het voor jou en/of je hulpverlener een zoektocht naar wie of wat het beste bij jou past. Geef de moed daarom niet op wanneer het eerste dat je probeert niet onmiddellijk werkt.

 
Het heeft een tijd geduurd voor ik begreep dat er meer aan de hand was. Toen ik na lang twijfelen uiteindelijk naar de huisarts ging, bleek dat achteraf gezien een goede beslissing. Op het moment zelf schaamde ik me dood. Ze verzekerde me ervan dat ik me niet aanstelde. Dat ik een depressie had en dat ik zorg moest dragen voor mezelf. Dat ben ik beginnen doen. Ik heb er wel hulp bij nodig gehad. Iemand die me accepteerde en die me bleef steunen. Ook op momenten dat ik het wilde opgeven. Het is nu voorbij. Maar ik heb wel geleerd dat ik voor mezelf moet blijven zorgen. Ik wil niet opnieuw wegzakken in die put.
- Alysia

Je weg zoeken

Heb je lichamelijke problemen die meespelen in je depressieve klachten? Zijn er veranderingen of moeilijkheden geweest in je omgeving? Zijn er persoonlijke eigenschappen die je uit evenwicht gebracht hebben en die je depressie in stand houden? Op de weg naar herstel zal je zelf, of samen met een hulpverlener, aandacht moeten geven aan deze factoren. Herstel vraagt om een persoonlijke aanpak.

Op weg naar herstel zijn er er verschillende hulpbronnen waar je gebruik van kan maken:

  • Levensstijl. Vaak is het nodig je levensstijl aan te passen. Het is immers bekend dat een onevenwicht tussen werk en ontspanning, te weinig slaap, onvoldoende beweging en te veel alcohol (of andere drugs), depressieve klachten kunnen uitlokken, versterken of in stand houden.
    Meer over levensstijl
  • Hulpbronnen. Naast de 'klassieke' hulpverlening vinden heel wat mensen betekenisvolle steun in hun omgeving (familie of vrienden), bij zogenaamde 'alternatieve' hulpvormen (yoga, meditatie,...), in spiritualiteit en in creatieve bezigheden.
    Meer over deze hulpbronnen
  • Begeleiding en/of psychotherapie. Allerlei hulpverleners kunnen steun bieden op je weg naar herstel. Op vertrouwelijke basis zoeken ze mee naar wat jou het best vooruit helpt. In sommige gevallen kan een vorm van psychotherapie aangewezen zijn.
    Meer over begeleiding en psychotherapie
  • Medicatie. In sommige gevallen en vooral bij ernstige depressies kan medicatie aangewezen zijn. Deze kan je vooral helpen tijdens de beginfase van herstel om de klachten te verlichten, waardoor je terug in beweging kan komen.
    Meer over medicatie bij depressie